söndag 11 september 2011

Money money money

Let´s face it. Pengar eller ekonomi är ett ämne många gärna inte prata om. Personligen tycker jag det är sjukt kul och intressant med ekonomi. Tur det, annars har jag valt en helt fel utbildning!
Tänkte gå in på det där med privatekonomi. Plånboken som du själv styr över.

Känslan när man precis köpt sig en flygbiljett till en rolig destination är magiskt. No returns, here we go! Typ. Men för att komma till den punkten, måste man har bra förutsättningar. Det enkla och självklara svaret är pengar. Pengar gör dig inte lycklig, men det ger dig möjligheter till att göra de saker som gör dig lycklig. True story. Min passion är att resa, och för att jag ska kunna resa någonstans måste jag ha en flygbiljett. Flygbiljetter är inte gratis och jag blir glad av att resa. Så är´e!

Nu kanske jag inte är något PRO när det gäller att spara, men jag tycker jag har lyckats jävligt bra med att ha råd till alla resor detta året och samtidigt vara en student som bara går på bidrag. Detta är mina enkla spartips till studenter:  

1. Lägg undan 200 varje månad om du kan
2. Gör en lista på saker du kan spara in på varje månad. Behöver du verkligen den där latten?
3. Köpa litteratur är överskattat. Behöver du läsa, ta dig till bibblan!
4. Sup dig dretafull innan du ska ut på krogen (eller så önskar du att födas som asiat i ditt nästa liv)
5. Och lev på nudlar i 2 veckor alt. köttbullar och snabbmakaroner
 - Följer du de här råden garanterar jag dig att du har råd med åtminstone en flygbiljett någonstans efter 2 månader ;)

Men det är faktiskt inte här de stora pengarna kommer in. För er som inte läst Vägen till din första miljon med Tobias Schildfat, gör det! Läsvärd och grymt inspirerande.

Alla kan faktiskt bygga sin egna pengarmaskin.

Tobias beskriver att de 3 sätten för att bli ekonomisk oberoende är att 1. Invenstera i fastigheter 2. Bli egenföretagere 3. Aktier

Att bli en aktiesparare kan alla bli. Börsnedgång och hela fadderrullan. Men jäkla vad spännande det är. Omvärldsanalysera, satsa och köp! Det är mitt tips, sen får man ju bara hoppas på det bästa ;)



Ha ett mål, och jobba mot det. Oftast är det faktiskt en fel inställning som sätter stopp för en. Vad strävar du efter? Vad krävs för att du ska nå till ditt mål? Nu låter jag som värsta livscoachen här. Men ingenting är omöjligt. JUST DO IT!


1 kommentar:

  1. Bra inlägg :) Din blog blir nog den första jag kommer följa.

    SvaraRadera