fredag 30 september 2011

Chinese girl in Jakarta

Jag och en försäljare som hjäpte mig att registrera sim-kortet! Skön snubbe. Vi satt vid hand försäljningsställe och snackade. Hans "affär" är beläget på en gångsbro över en väg.
Jag borde egentligen ha lagt mig för mycket längesen. Kan vara så att jag är aningens jetlaggad. That sucks. Dagen började med att jag gick utanför hostelets grindar utan några som helst mål egentligen. Gick runt, tog en taxi och hamnade till slut i Chinatown, åt lite mat från några stånd, besökte några shoppingmalls, hängde på starbucks, åkte minibus med locals och sedan besökte jag "a traditional indonesian market". Helt okej tidsfördrivning.

Jakarta är ärligt talat en storstad som är svår att gilla. Den är typ som en blandning av Bangkok och Ho Chi Minh City med ett inslag av KL, fast mycket skitigare. På något sätt har Jakarta lyckats fånga alla storstäders dåliga egenskaper. Mycket trafik, skräp överallt, kriminalitet och oväsen överallt. Iofs är det väl som vilken stad som helst i ett u-land. S¨å jag ska inte klaga. Har träffat sjukt sköna människor, och det är oftast de som gör resandet till något bra! Bland annat en 57 årig kanadensare och två nederländskor som jag har hängt med. :)


Ska bli såå skönt att byta ut storstad mot fiskby om en dag. Med tanke på att staden präglas av både muslimer och hinduer är det inte så smart att visa så mycket hud. Och eftersom jag just nu reser som ensam tjej kan det vara en fördel att bära täckande kläder för att slippa onödiga förfrågningar (sad but true). Långklänning och långarmad + 34 graders värme, yes, ni vet svaret. Med andra ord blir kusten och bikiniklädsel mycket efterlängtat!

Och på tal om kust så har jag och Annie bokat resterande av resan. Efter 3 veckor på NZ bär det av för 1 vecka på Tonga och sedan några dagar i Sydney följt av 3 veckor på Bali. Mycket surf och chilldill. Gött mos.

Nu ska jag försöka sova igen. Vi hörs bloggen. CIAO




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar