torsdag 13 september 2012

Destination Bournemouth, UK

Nu börjar resan! Sitter här med en chai latte, på bussen, andas ut och hoppas på att jag inte råkat glömma något livsviktigt efter all hetsstresspackning. Men vad kan egentligen vara livsviktigt i min situation? En termins utbyte i England. Pass och pengar är med. Resten löser sig på plats!

Första stop: Landvetter följt av London Gatwick och slutligen Bournemouth. Buss, flyg och buss. Blir en dag med mycket resande. Vilken tur att jag tycker om att resa, och att min blogg huvudsakligen handlar om, just mitt resande, vilket nu leder till följande ämne: boken - 4 timmars arbetsvecka: konsten att leva mer & jobba mindre av Timothy Ferris. 

En sjukt inspierande bok skriven av en inspirerande person. Hett lästips med andra ord! Boken handlar till största delen om livsdesign. Hur man kan effektivsera och outsourca sitt liv (tänk logistikens lean production) genom att eliminera bort faktorer som egentligen inte gör någon nytta. Målet att leva sitt drömliv, nu och inte senare.
Och jag kan inte mer än att hålla med. Varför ska man jobba ihjäl sig till pensionen, för att då, få leva gott och leva sitt drömliv? Varför inte göra det nu? Varför låta skola och jobb stå i vägen nr man kan göra både och? I boken ger han tips och metoder för hur man ska gå tillväga och få möjlighet till att leva just det livet + många andra bra tips. Denna bok fick iaf mig att bli inspirerad till att gå ännu emot normerna och göra det jag faktiskt vill. Våga göra något helt oväntat?

Känner mig som en lightare version av denna man. Jag lyckades under hela förra höstterminen vara på resande fot samtidigt som jag tog 37,5 hp (man brukar ta 30 hp per termin om man pluggar heltid). Indonesien, Nya Zeeland, Tonga, Australien och Singapore hanns med och jag hade mitt livs bästa resa. Hur gick detta till? 
Så här gjorde jag:

* Jag kollade upp vilka kurser i mitt program jag kunde läsa på distans. I det här fallet var det en kurs. 
*Jag kollade även upp vilka kurser jag kunde byta ut mot andra kurser (distanskurser) som inte skulle påverka min examen. I det här fallet var det två stycken. 
* En av kurserna var en B-kurs som jag är tvungen att ha med i min examen kunde jag inte hitta som distanskurs. Stanna hemma och läsa kursen på campus eller försöka göra kursen till en distanskurs? Jag valde det sistnämnda. Skrev ett mejl till kursansvarig som först nekade mitt förslag efftersom kursen innehöll 5 obligatoriska seminarier som kräver närvaro. Jag gav mig inte och skrev en väldigt långt mejl med argument  om att folk ändå inte är aktiva på seminarierna, och att jag kan närvara via Skype och göra massa extrauppgifter. Kursansvarig efter samråd med programansvarig gav mig sedan dispens.
* Nu hade jag fyra kurser som jag kunde läsa på distans under min resa. 
* Avregistreade mig inte på de andra kurserna för att öka möjligheterna till att göra tentorna vid omtentatillfällena. Med enbart fyra pluggdagar klarade 1 av 2 av dess kurser. Win! 

I Tim Ferris bok handlar många av metoderna att kunna frigöra sig från att vara på plats. Det var precis det jag gjorde. Istället för att ta mig till skolan (pednla en timme med tåg) och sitta på föreläsningar, valde jag istället att åka iväg. Surfa på morgonen, äta plugga intensivt i väntan på att vågorna blir bättre och surfa igen. Det var så jag ville ha det. Att hellre plugga på stranden i ett varmt land än att plugga i ett bibliotek i ett grått Sverige. 


Att klara plugget med man är ute är sedan en helt annan sak. Gäller att ha disciplin och vara effektiv. Och PRODUKTIV som Ferris pratar om hela tiden.

Andra tips:
*Kolla upp om man kan låna böckerna elektroniskt på så sätt slipper man bära runt på böckerna
*Finns det bibliotek där du ska vara?
*Är det en känd bok som man kanske kan hitta en billig copy på marknaderna?
*Måste du verkligen ha boken? Räcker det kanske inte bara meid informatationen som finns på power point? 
*Satsa på omtentatillfälligt? 

Det jag egentligen vill få fram är att jag tycker att folk som göra det dem vill. Förändra lite i sitt rutiga liv. Möjligheterna finns där. Det gäller bara att våga ta steget och ta dem. Vad är det värsta som kan hända, egentligen?!




1 kommentar: