lördag 22 september 2012

Bournemouth University


Bournemouth University och the Business School hittills imponerar, verkligen. Efter att ha under ”Arrivals-week” fått gå på väldigt organiserade sociala aktiviteter och inspirerande seminarier som skolan och the Student Union- SUBU (deras motsvarighet till Studentkåren) anordnat är jag mer än nöjd. Har försökt att vara med så mycket som möjligt för att komma in i det brittiska studentlivet. Jag vet ju själv hur man som engagerad student lägger ner tid på att få andra studenter att få det så bra som möjligt under tiden de studerar, så jag försöker vara med på allt! Måste medge att det är lite frestande att gå med i deras SUBU. Dock utgör min tid på en termin detta till en liten omöjlighet, så jag får nöja mig med att gå med i skolans surf club och the interational student society, vilket inte blir helt fel det heller om jag tänker efter! Eller så kan man även joina the rockclimbing club för att lära sig att klättra, eller varför inte the vietnamese society för att få äta vietnamesisk mat? Utbuden för clubs and societys är många med andra ord!

Målen med min utbytestermin är är bland annat förutom att klara de tre kurserna jag har valt, är att förbättra min akademiska engelska både i tal och skrift och att nätverka. Att nätverka, speciellt med internationella studenter är enkelt, speciellt när skolan jobbar för internationalisering. På måndagens International Welcome Reception – en välkomsmiddag för alla nya internationella studenter fanns där över 150 nationaliteter i samma rum. Hur ballt är inte det?! Och trots antalet studenter under middagen gick programansvarige och skolans ”viktiga” personer runt och presenterade sig personligen, ett varmt välkommnande, stort cred till det!

Vidare så känns det bra att jag har valt en skola där studenter från hela världen väljer att gå för att vissa program på BU är bland de bästa i Europa exempelvis, samtidigt som de betalar i snitt 100 000 per år i skolkostnader. Över 90 % av studenterna får jobb inom 6 månader efter examen, vilket är en ganska bra statistik!

Nog med allt ros. Ris? Två kranar, en med varmt vatten och en med kallt vatten, wzup with that UK?!?!?! Har inte tänkt på det när jag har varit i landet förutom, men nu när man stöter på dessa kranar ofta blir det till ett irritationsobjekt.
Och alla brittsika tjejer som har på sig genomskinliga leggings...........................


Just nu sitter jag och Daniel på ett cafe och chillar i väntan på kvällens belgiska sällskap! I morgon ska vi på enrolment, dvs skriva in oss på kurserna och göra vårt Student ID card. Ska försöka lägga upp bilder på fejjan i veckan också! Cheers!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar