onsdag 26 oktober 2011

Sweet as New Zealand!

Kan inte riktigt förstå att jag befinner mig här i Auckland nu! Längre än NZ kommer man faktiskt inte. För ungefär 9 månader sedan fick Annie reda på att hon skulle plugga här, och det var då jag bestämde mig för att åka hit och hälsa på henne. Pluggat in lite kurser och sparat lite pengar som har tagit mig hit på denna resa! Livet är ganska sweet as.

De sista dagarna i Indo slutade bra. Träffade en engelsman/aussie som vi åkte med till Jakarta. Behövde enbart betala för bensinpengar för bilen till stan och slapp däför en jobbig bussresa med massa byten. Jag lärde även känna en snubbe från Schweiz som jag surfade med sista dagen. Han hade en kompis som jobbade för den Schweiziska ambasaden i Jaktarta som erbjöd sovlplats i deras jättefina hus med egna vakter och pool. 05.00 var jag tvungen att bege mig till flygplatsen. Jakarta-Singapore-Auckland ända till Annie´s studentlägenhet i centrala staden.
Jag har verkligen bytt ut landsbygdsliv i ett u-land till ett storstadsliv. En stor omställning om man säger så. Allt är mycket mycket dyrare än indo, såklart. Här kan jagfaktiskt duscha i en rikig dusch istället för att använda en hink. Slipper äta antigen Mie Goreng eller Nasi Goreng och fisk på ett bra tag. Ni anar inte vilka cravings efter annan mat jag hade den sista veckan i Indo. Pasta, mjölk, yogurt har aldrig smakat så bra som nu! Men om några dagar kommer jag säkert att sakna den indonesiska maten. Bland annat Bubur ayam (rice pudding with chicken), balla balla (fried vegetables and bread?), fried bananas och nasi campur.

Eftersom internet här är så mycket bättre än det i cimaja/sunset kan jag faktiskt lägga upp lite bilder på bloggen!! :D Har nu spenderat 1,5 dygn i Auckland. So far, so good! Är rikigt kul att se hur Annie bor och hur studenterna lever sitt liv här. Auckland skiljer sig inte så mycket från andra storstäder i i-länder. Stora skrapor och byggnader, tätbefolkat och tillgång till allt. Det som jag tycker är häfrigt att det råder så grymt många nationaliter här. Speciellt massa kineser! Änsålänge har jag lite svårt att förstå en kiwi, men vänjer väl sig efter ett tag antar jag.

Annie hämtade upp mig på flygplatsen!

Jag, Annie och amerikanen Casey hyrde cyklar och cyklade till Mission Bay som ligger 8 km utanför Auckland. Trevligt ställe med en strand och fik/restuarnger.

NZ är känt för sin fina natur! Hoppas på att se mer av det här!

Jag och Annie köpte varsin longboard också. Det lär bli mycket åkande här, dte är en sak som är säkert! :D

Efter cykelturen gick vi till en Nike-affär för att delta på en springrunda på 5 km. Jobbig runda, men jag klarade den trots allt! Därefter blev det premiäråk för våra fina bräda :) En mycket fysisk dag med andra ord. Imorgon väntar plugg! Vi ska även föröska komma på vad vi ska klä ut oss till på halloweenfesten på lördag!

NU SÖMN! Fred ut 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar