fredag 14 oktober 2011

Suwarna Village, West Java

Wow, helt sjukt bra dagar i Suwarna. Tanken var att vi skulle åka dit på kort trip, men det slutade med att jag spenderade 4 dagar där ist. Cissie är fortfarande kvar där ;) Nu är jag tillbaka på Sunset igen med familjen Momo. Ett morgonsurf avklarat, och tänkte köra några timmars plugg före high tide igen.

Suwarna Villige är en liten by som ligger vid kusten 1,5 h från Cimaja. Vägen dit var som en berg och dal bana eftersom vi var tvungna att åka över många bergstoppar, och att vägarna dessutom inte så hela gjorde bilresan ganska spännande. Chaffisen som körde mig, Cissie och en kanadensare bara skrattade! När vi väl kom fram hittade vi ett sjukt mysigt homestay i indostyle. Eftersom det är en by finns det inga restuarnger där så det var all- inclusive. Frukost, lunch och middag serverat för en liten penning. Det är inte varje dag man kan vakna upp och får en färsk kokosnöt i handen. Homestayet är beläget så att man kan se solnedgången över stranden och sedan solnedgången som går ned vid risfältet. Så sjukt mysigt. På vår innegård kryllade det av hunder, katter, tuppar, höns, grodor och fåglar. Suwarna Village verkar vara en mycket välmående by med välmående lokalbefolkning. Lätt ett ställe som jag kommer att åka tillbaka till!

Det bäst med att åka till såna här mindre ställen är att man nästan alltid är ensam i vattnet och slipper slåss om några vågor. Suwarna är känt för sitt point break. En left-hander som är perfekt för mig som är goofy! Ni som känner mig vet att jag går all in. Särskilt när det gäller surf så ger jag inte upp förrän jag har fått minst en bra våg som jag känner mig nöjd med. Spelar ingen roll hur många wipe outs eller torktumlar-rullningar jag gör så hoppar jag upp på brädan igen och kör vidare. Och det gjorde jag, vilket ledde till att tog kanske mitt livs bästa och största våg. SINNES vilken känsla! Vågen var 1 m över mig och den bara fortsatte och fortsatta. Denna kan jag leva på länge... för efter ett tag blev vågorna mycket kraftigare och större. Jag hamnade i brytpunkten på en våg, följde med vågen, leashen fastnade i revet och brädan for iväg, i samma veva kom ännu en våg och jag for ner till botten som bestod av vassa rer. Cuts cuts cuts och en skadad bräda slutade incidenten med. Det var läskigt, trodde jag skulle dö för en sekund. Med tanke på att jag tog en så bra våg och hade min första riktiga "surf- accident" under en och samma surfsession blir det inte mer än episkt. Alla gånger jag har fastnat i strömmen och tappat brädan är ingenting i jämförelse med detta. slutsats: det var sååå värt det att surfa suwarna point. Så här i efterhand har jag fått reda på att det brytet är mycket mycket farligt med tanke på det vassa revet och låga vattnet, man ska vara en ganska så erfaren surfare med andra ord. En sak som är säkert, jag ska tillbaka till Suwarna Village inom en snar framtid och surfa skiten ur pointen, thats for sure.

Önskar jag kunde ladda upp massa fina bilder. Men internetet här är alldeles för slött. Ska göra det när jag har mer tid :)

Annars är läget väldigt bra. Jag är en lycklig människa. Det slog mig att imorgon har jag varit singel i ett helt år och det ska firas stort! Aldrig någonsin har jag känt mig så stark som jag är nu :D Hoppas ni alla har det bra där hemma. Och att tentor och jobb går bra :) PUSS och KRAM HILLE

1 kommentar: